پرداخت
سبد خرید : 0
پشتيباني : 09389373085
امروز پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
تخفیف های روزانه تا 50% فقط با عضویت در کانال تلگرام سایت ! ورود به کانال x

چه اصولی را در هنگام مصاحبه مشتریان باید رعایت کنیم و چه سوالاتی مناسب می باشند - قالب خبری وردپرس | تابناک وب

منتشره شده در فروردین ۱۴, ۱۳۹۵
چه اصولی را در هنگام مصاحبه مشتریان باید رعایت کنیم و چه سوالاتی مناسب می باشند

آنچه که ما در این نوشته به آن می پردازیم، مشکلی است که اغلب استارتاپ ها به هنگام مصاحبه مشتریان خود به آن بر می خورند و پروسه مصاحبه به دلایل محتلف برای آن ها تبدیل به کابوس می شود و در آخر هم با صرف زمان بسیار، استارتاپ ها به نتیجه مورد نظر خود نمی رسند. در مورد پروسه دقیق یک مصاحبه استارتاپی می توانید به کتاب اجرای ناب، نوشته Ash Maurya نیز رجوع کنید. بسیاری از استارتاپ ها به دلیل آن که با مشتریان نمی توانند به درستی برخورد کنند و یا مشتریان زمان زیادی در اختیار آن ها قرار نمی دهند، از پرسش سوال های حیاتی چشم پوشی کرده و سوالات نادرست را از مشتری می پرسند. ۲ سوال زیر نمونه ای از این سوالات از مشتری است:
آیا حاضر به استفاده از محصولی هستید که ویژگی های زیر را داشته باشد و فلان کار خاص را انجام دهد؟
چه قدر حاضرید به چنین محصولی پول دهید؟
تجربه بسیاری از استارتاپ های موفق در امر مصاحبه کردن، نشان داده است که این ۲ سوال باعث منحرف کردن ذهن مشتری شده و مصاحبه را از روند درست خود خارج می کند.
هدف اصلی مصاحبه مشتریان، ارائه موفق و عالی به مشتری و یا نگران بودن در مورد اینکه مشتری در مورد محصول شما چگونه فکر می کند نیست. اصلا مصاحبه مشتریان در مورد شما نیست، بلکه شنیدن مشکلات مشتری و پرسش سوالات درست در مورد مشکلات آن ها است و رعایت ۲ اصل زیر به شما کمک شایانی خواهد کرد:
اصولا سعی کنید در هنگام مصاحبه کردن به ایده خود فکر نکنید، زیرا این امر موجب می شود که شما ناخواسته سعی در توجیه راه حل خود و ایده خود داشته باشید و از هدف اصلی که پی بردن و نیاز مشتری و شنیدن مشکل وی است، دور شوید.
سعی کنید تا در مورد آینده سوال نکنید، سوالاتی مانند:
اگر استارتاپ ما محصول x را بسازد، شما حاضر به استفاده از آن هستید؟
چه قدر حاضرید تا به محصولی که فلان مشکل شما را حل کند، بپردازید؟
اگر راه حلی که الان استفاده می کنید، فلان امکان یا ویژگی را داشت چه طور بود؟
و بسیاری سوال های دیگر که در مورد آینده است و سعی می کند تا محصول شما را اعتبارسنجی کند تا آن که به مشکل مشتری بپردازد. در ضمن شما با پرسش این گونه سوالات، مشتری را وادار می کنید که در مورد محصول شما حدث بزند، کاری که در بیشتر مواقع به شما خروجی های اشتباه می دهد، مانند این که اغلب آن ها از محصول شما خوششان آمده و احتمالا آن را می خرند.
پس سوالات درست چه سوال های هستند؟
۵ سوال زیر به شما کمک می کند تا پی ببرید که آیا مشکلی که شما در نظر گرفته اید با راه حل آن منطبق است و مشکل بسیاری افراد دیگر نیز هست.
سخت ترین قسمت این مشکل در چیست؟
می توانید در مورد آخرین باری که این مشکل برای شما اتفاق افتاد صحبت کنید؟
چرا این مشکل برای شما دردسر ساز شده و شما را دچار سختی کرده است؟
برای حل مشکل چه کار می کنید؟
از چه جنبه ای از راه حل هایی که استفاده می کنید، خوشتان نمی آید؟
به عنوان مثال، اگر شما قصد ساخت یلپ (Yelp) برای افراد گیاه خوار را داشته باشید، در مورد سختی های گیاه خواری نپرسید، چون شما را با کلی گزینه و معضل از طرف مشتری رها می کند، بلکه در مورد سختی های پیدا کردن و یا خرید غذای گیاهی از آن ها سوال کنید. این پرسش شما را به گزینه های زیر می رساند که احتمالا جزو فرضیات شما هم خواهد بود:
حجم غذاهای گیاهی کافی نیست
اطمینان کردن به رستوران ها و اینکه ۱۰۰% غذایشان گیاهی است برای من سخت است
معمولا چیزی که با جستجو در اینترنت پیدا می کنم، اسپم و نا مرتبط است
حتی ممکن است به فرضیات بالا نرسید که در این صورت، باز شما به مقصود خود رسیده اید چون این سوال دریچه های جدیدی را در مورد مشکل برای شما باز کرده است چیزی که معمولا در پرسشنامه ها اتفاق نمی افتد.
تمام سوالات بالا، سوالاتی باز و توصیفی هستند که مشتری را وادار می کنند تا در مورد مشکل خود و راه حل هایی که به کار می گیرد صحبت کند. در ادامه می توانید سوالات زیر را از مشتری بپرسید:
در حال حاضر برای حل مشکل خود چه میزان هزینه می کنید؟
اطلاعات لازم برای حل مشکل خود را به صورت آنلاین از کجا پیدا می کنید؟
پرسش سوال آخر به شما در پیدا کردن کانال های رقبا و کانال هایی که می توانید مشتریان بالقوه را پیدا کنید کمک خواهند کرد.
در پایان، شما در انتهای مصاحبه های خود باید به درست بودن و یا نادرست بودن فرض خود در مورد مشکل و راه حل آن پی ببرید. در صورت درست بودن فرض و منطبق بودن، به مرحله بعد یعنی انطباق بازار و محصول بروید و در صورت نادرست بودن، شما چیزی از دست نداده اید و باید در مشتریان خود و یا راه حل خود تجدید نظر کنید.

حتما بخوانید   حداکثر امنیت سایت در برابر هک بدون پلاگین

منبع:آواتک



دیدگاه کاربران ۰
  • نظرات شما پس از بررسي و تاييد نمايش داده مي شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنيد.

css.php