پرداخت
سبد خرید : 0
پشتيباني : 09389373085
امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
تخفیف های روزانه تا 50% فقط با عضویت در کانال تلگرام سایت ! ورود به کانال x

تجربیات مدیریت و رهبری من و جاناتان در گوگل! - قالب خبری وردپرس | تابناک وب

منتشره شده در دی ۵, ۱۳۹۴
تجربیات مدیریت و رهبری من و جاناتان در گوگل!

همانطور که نیچه در «چنین گفت زرتشت» می‌نویسد: “شما باید به دشمنتان افتخار کنید. در آن صورت، موفقیت‌های دشمن شما، موفقیت‌های شما نیز خواهد بود”، شما هم باید به رقبایتان افتخار کنید و فقط دنباله‌روِ رقابت نباشید!

با این مقدمه شاید فکر کنید که این متن را جعه به فلسفه یا نیچه باشد اما این جملات مربوط به نگاه گوگل برای پیروزی در رقابت بین موتورهای جستجوی بینگ و گوگل است و بخشی از فصل استراتژی در کتابی است که اریک اشمیت (مدیر عامل اسبق و مشاور فعلی گوگل) و جاناتان روزنبرگ (مدیر ارشد محصول سابق گوگل)، با عنوان «گوگل چگونه کار می‌کند؟» نوشته‌اند. این کتاب توسط نشر سیوا ترجمه و چاپ شده و توسط موسسه نوین کتاب گویا، اولین و معتبرترین تولید‌کننده کتاب‌های صوتی در ایران، صوتی شده است. جالب است بدانید که کتاب با حمایت دیجی‌کالا ترجمه و چاپ و صوتی شده است و تا الان فقط به صورت آنلاین به فروش رسیده است، البته ما در پایان این مقاله، راه خرید دیجیتالی این اثر را به شما معرفی خواهیم کرد.

درون‌مایه‌ی اصلی کتاب، درباره‌ی این است که اریک و جاناتان – که هردو در زمان شروع به کارشان در گوگل جزو مدیران بسیار با تجربه Silicon valley بوده و از بهترین دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌بودند – چگونه مجبور شدند هرآنچه از مدیریت می‌دانند را دور بریزند و دوباره همه چیز را از اول یاد بگیرند. در واقع، شما با گوش دادن به این کتاب به خوبی متوجه می شوید که چطور این دو نفر، موفق شده‌اند با بازتعریف دانشی که پیش از این داشته‌اند گوگل را از یک استارت‌آپ به یک امپراطوری آنلاین تبدیل کنند.

حتما بخوانید   کمپانی ورایزن پیشنهاد خود برای خرید یاهو را تا هفته آینده مطرح می کند

بدنه اصلی کتاب در چند بخش سازماندهی شده است. فرهنگ، استراتژی، منابع‌انسانی، فرایند تصمیم‌گیری، ارتباطات سازمانی و نوآوری. ممکن است در نگاه اول، این موضوعات جزء مباحث خواب‌آور کلاس های مدیریت و رهبری تلقی شوند ولی به محض اینکه شروع به گوش دادن می‌کنید متوجه ماهیت غیرمعمول و استثنائی مباحث و رویکرد خاص گوگلر ها در برخورد با مشکلات می‌شوید.

در بخش فرهنگ، پی می‌برید که چطور شرکت‌تان را شلوغ ولی به‌هم‌پیوسته، پرجمعیت ولی سازماندهی‌شده و درعین حال، پرکار ولی مسرت‌بخش بسازید! چیزهایی که شاید هم‌زمان غیرممکن به نظر برسند. مثلا، درباره‌ی اینکه‌ چطور تیم‌تان را کوچک نگه‌دارید،با مثال قانون طلایی جف بزوس (موسس و مدیرعامل آمازون) برخورد می‌کنید که : هرتیم باید آنقدر بزرگ باشد که کل اعضای آن با خوردن دو تا پیتزای سیر شوند!

how-google-works-1

در بخش استراتژی، از اعتقاد راسخ گوگل در مورد معیوب بودن مدل‌های معمول کسب‌وکار اطلاعات کسب می‌کنید و متوجه می‌شوید که چرا نباید تنها با تکیه بر تحقیقات بازار و “آنچه مشتری می‌خواهد” محصولات را توسعه دهید و به جای آن باید بر بینش و شهود فنی اعضای تیم‌تان به منظور موفقیت تمرکز کنید و به جای دنباله‌روی کورکورانه از رقابت، سعی کنید چارچوب رقابت را بزرگتر کنید.

how-google-works-2

در بخش منابع انسانی، متوجه خواهید شد که مهم‌ترین ماموریت شما، جذب افراد درست برای سازمان است. افراد درستی که شاخصه شما برای ارزیایی آن‌ها باید میزان شیفتگی آن‌ها به کارشان، داشتن روابط اجتماعی خوب و یادگیرنده بودن باشد. بعد از بحث شایستگی‌های فردی، فرایندهای منابع انسانی شامل روش‌های مصاحبه، اهمیت کیفیت به فوریت و تعیین پاداش، اخراج و … مورد بحث قرار گرفته است. جالب است بدانید که لاری پیج و سرگئی برین هنگام استخدام اریک اشمیت، او را به یک سفر آخر هفته دعوت کردند که او هوشمندانه آن سفر را به یک شام downgrade کرد ولی بازهم موفق نشد که از خوان سخت مصاحبه با این دو نفر بگذرد.

حتما بخوانید   اینفوگرافی: مردم در دنیای مجازی چگونه وقت خود را سپری می‌کنند؟

how-google-works-3

در بخش فرایند تصمیم‌گیری، ابتدا ضرورت رسیدن به اجماع و شنیده‌شدن همه آرا و تصمیم‌گیری براساس داده‌ها بیان شده است ولی در عین حال تصریح شده که وقتی داده‌ها کافی نیست یا برسر تفسیر آن‌ها اختلافی وجود دارد، باید یک نفر حرف آخر را بزند. در این شرایط، هرنوع اقدام عملی، برهرنوع بحث نظری اولویت دارد، چراکه اقدام عملی، حداقل از معبر آزمون-خطا، سازمان را به جلو خواهد برد. و در مرحله بعد به نحوه مدیریت جلساتی که منتهی به تصمیم‌گیری می‌شوند پرداخته شده است.

how-google-works-4

در بخش ارتباطات سازمانی، نقش شما در سازمان به یک روتر تشبیه شده است که کار اصلی‌اش رساندن اطلاعات با سرعت به افراد درست و تصمیم گیرنده است. در نهایت در بخش نوآوری، عمیقا تحت تاثیر عباراتی قرار می‌گیرید که شما را به بزرگ فکر کردن توصیه می کند و از شما می‌خواهد تا با تزریق یک روحیه فکری مستقل به کارمندان و دادن اختیارات، ایجاد نوآوری در محصولات را به امری خودجوش و عادی در سازمانتان بدل کنید.

how-google-works-5

شاید همین اطلاعات برای ‌اینکه شما به این ‌کتاب گوش کنید کافی باشد، اما ما در مقاله‌های بعدی، به مرور جزیی‌تر آموخته‌های مدیریتی و رهبری فصل به فصل این کتاب خواهیم پرداخت. بازخورد شما از این مجموعه، ما را در بهبود سری مقالاتی که در این راستا خواهیم نوشت، کمک خواهد کرد.

کتاب صوتی گوگل چگونه کار میکند را می توانید از طریق نوار دانلود و گوش کنید.



برچسب ها :
دیدگاه کاربران ۰
  • نظرات شما پس از بررسي و تاييد نمايش داده مي شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنيد.

css.php