پرداخت
سبد خرید : 0
پشتيباني : 09389373085
امروز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
تخفیف های روزانه تا 50% فقط با عضویت در کانال تلگرام سایت ! ورود به کانال x

آسان کردن مطالعه سایت - قالب خبری وردپرس | تابناک وب

منتشره شده در آذر ۹, ۱۳۹۴
آسان کردن مطالعه سایت
 پیش از انتخاب رنگ و طراحی Layout صفحات وب سایت خود باید بدانید مردم در اینترنت چگونه مطالعه می کنند، همانطور که اینترنت سبک خرید و روش های ارتباطی دنیای امروز را تغییر داده، سبک و چگونگی مطالعه مطالب را  هم تحت تاثیر قرار داده است.

هنگام مطالعه یک متن از روی کاغذ یا از روی مانیتور مغز ما واکنش های متفاوتی نشان می دهد. مطالعات آنلاین زمان بیشتری طول می کشند اما زودتر فراموش می شوند، اما اگر یک صفحه وب بخوبی طراحی شده باشد بازدیدکننده با دقت و تمرکز بیشتری به آن نگاه می کند و تاثیر گذارتر خواهد بود.

با درک این موضوع قادر خواهید بود سایت خود را برای خوانندگان مدرن آماده کنید که نتیجه آن پیدا کردن طرفداران بیشتر، مخاطبین و مشتریان وفادار خواهد بود.

خواندن محتوای دیجیتال

تحقیقات دانشمندان در سالهای ۱۸۰۰ میلادی در مورد نحوه خواندن صفحات روی کاغذ می گوید زمانی که شخصی صفحه ای از یک کتاب کاغذی را می خواند چشمانش روی یک مسیر یا Scan Path حرکت و استاپ می کند، در این اسکن چشمها خلاصه هایی از جملات را می گیرند و برای نفس گرفتن استاپ می کنند، در این وقفه مغز مطالب خوانده شده را تجزیه و تحلیل می کند و بعد چشم ها ادامه می دهند. بسیاری از افراد حتی خودشان نمی دانند که به این روش مطالعه می کنند!

اما در مطالعه آنلاین مسیری که چشم ها دنبال می کنند کاملا متفاوت است و پترنی به شکل F را دنبال می کنند.  بدین ترتیب در چند ثانیه تصمیم می گیرند که سایت را با تمرکز بخوانند یا به صفحه ای دیگر بروند. منظور از پترن F این است که:

  • ابتدا بخش Header یا بالای محتوا بصورت افقی خوانده می شود
  • خیلی سریع به پایین می روند و یک بخش افقی دیگر را می خوانند
  • به بالا جهش می کنند و ستون کناری سایت را تا پایین اسکن می کنند
حتما بخوانید   تاثیر تبلیغات گوگل بر نتایج جستجو

به این مسیر مدرن اهمیت بدهید و در طراحی سایت خود از آن استفاده کنید. اگر سایت شما بخوبی چیده نشده باشد بازدید کننده های ماندگار نخواهید داشت.  بازدید کننده فقط ۶۰% از مطلب ضفحه شما را می خواند. پس باید برای جلب توجه چشمان اسکن کننده مطالب را بخوبی چیدمان کنید. مردم در وب بسیار کمتر از آنچه می بینند می خوانند.

انتظارات بازدید کننده

زمانی که یک صفحه وب می سازید باید به برآورده کردن انتظارات بازدید کننده ها فکر کنید، این افراد یک اصول و مفاهیم از پیش تعیین شده در ذهن خود دارند که باید به آنها احترام گذاشت:

  • صفحات درباره ما و تماس با ما با اطلاعات معتبر و صحیح تکمیل شده باشند
  • در صفحات از آبجکت های منحرف کننده مثل “auto-play video” استفاده نکنید
  • لوگوی شرکت شما در بالای سایت معرف برند شما باشد
  • استفاده از منوهای ساده و لینک های سالم و امکان اینکه کاربر هر لحظه به راحتی به صفحه اول سایت بازگردد
  • طراحی نقشه سایت برای نمایش کلیه امکانات سایت بطور خلاصه

هرچه علائم راهنمای بیشتری استفاده کنید تجربه بهتری به کاربر از سایت خود می دهید، کاربران آنلاین امروزه بیشتر Scanner هستند نه مطالعه کننده. برای بهتر اسکن شدن سایت خود به آنها کمک کنید:

  • از علایمی مانند نقطه و لیست مثل همین سطر استفاده کنید
  • کلمات کلیدی مناسب را با highlight یا bold کردن و یا تغییر رنگ مشخص کنید
  • از زیرتیتر ها یا Sub Heading ها بخوبی استفاده کنید
  • پاراگراف های طولانی ایجاد نکنید

در نهایت خود محتوای شما مهم است! اگر یک پست از وبلاگ، توضیحات یک کالا، مقاله علمی و یا حتی کپی از وب دیگر هست باید عاری از غلط املایی و انشایی باشد که به خواننده نشان دهد اشخاص معتبر و با فکری در پشت این سایت حضور دارند.

تصاویر

گاهی گرافیک اهمیت بیشتری از متن پیدا می کند چرا که بازدید کننده ها ممکن است ۱۰۰% تصاویر صفحه شما را نگاه کنند در حالی که کمتر از ۶۰% متن آن را خواهند دید! چند نکته در مورد اهمیت تصاویر صفحات وب سایت:

  • صفحات دارای تصویر بازدید کننده های بیشتری دارند
  • بیش از ۶۰% افراد روی لینک های سایت هایی که دارای تصویر هستند کلیک می کنند
  • خریداران به تصویر کالا اهمیت بیشتری می دهند تا به توضیحات نوشته شده
  • تصاویر موجود در لینک های فیسبوک ۳۷% جذاب تر از لینک های متنی هستند
حتما بخوانید   حداکثر امنیت سایت در برابر هک بدون پلاگین

بیاد داشته باشید که تصاویر شما باید به محتوای سایت شما مربوط باشند، بازدید کننده ها از تصاویر بی ربط و پرکننده راضی نیستند!

رنگ ها

هر کسی می تواند درباره تاثیر رنگ ها در جذب نظر افراد به شما نکاتی را بگوید. رنگ های مناسب در سایت شما برای جذب مخاطب بسیار کمک می کنند و رنگ بندی سایت شما می تواند یک بازدید کننده را به یک سفارش دهنده و مخاطب جدی تبدیل کند. انتخاب رنگ بد و نامناسب نیز به راحتی تاثیر معکوس دارد.

  • ۸۵% خریداران یک کالا همیشه رنگ آن کالا را یکی از دلایل اصلی خرید خود ذکر می کنند
  • ۴۲% بازدید کننده ها در مورد یک وب سایت از روی رنگ بندی آن قضاوت می کنند
  • ۵۲% مشتریان هرگز به سایتی که رنگ آن دلچسب نبوده باز نمی گردند
  • رنگ از عناصر مهم شناسایی یک برند است

و نکاتی در مورد استفاده از رنگها:

  • سعی کنید از ترکیب بیش از ۴ رنگ استفاده نکنید
  • سه رنگ محبوب در طراحی وب سایت ها سبز، آبی و نارنجی هستند
  • رنگ ها تعیین کننده نوع دکمه های سایت هستند مثلا قرمز برای سفارش فوری! نارنجی وسوسه کننده و آبی جلب اعتماد

فونت ها

انتخاب فونت مناسب برای یک وب سایت معرف شخصیت آن وب سایت هست. البته در زبان فارسی محدودیت های زیادی داریم اما باز هم امکانات مناسبی در اختیار طراحان هست. این مطلب را بخوانید.  همچنین سایز فونت ها می تواند اثر گذار باشد. فونت های رسمی و جدی می تواند به باورپذیر بودن مطالب یک سایت کمک کند و استفاده از فونت های فانتزی به مخاطب می رساند که فکر جدی در پشت متن نیست!

طرح و Layout

هنگامی که رنگ، فونت، تصاویر و متن شما برای ایجاد وب سایت آماده شد نوبت طراحی صفحه است. پترن F را فراموش نکنید که زمان استفاده از آن رسیده است.

  • بازدید کننده ها ۸۰% زمان را صرف تماشای above the fold (یعنی قسمت بالایی وب سایت که بدون اسکرول به پایین مشاهده می شود) می کنند و ۲۰% از زمان را صرف بخش پایین سایت می کنند
  • بازدید کننده های وب سایت ۶۹% زمان را صرف مشاهده و اسکن ستون های کناری می کنند و فقط ۳۰% از زمانی که در صفحه هستند به محتوای اصلی می پردازند
حتما بخوانید   اپل چهل ساله شد؛ از بحران میانسالی تا مبارزه با چالش های پیش رو

بنابراین بهترین طرح بر اساس پترن F آن است که متن ها و تصاویر مهم که پیام شما را می رساند در داخل این پترن قرار دهید. اگر بتوانید در این پترن توجه بازدید کننده Scanner را جلب کنید او را به یک خواننده تبدیل خواهید کرد. بهتر است وبسایت شما شامل عناصر مهمی باشد:

  • لوگو در بالای سایت سمت راست ( دقت کنید در سایت های انگلیسی سمت چپ )
  • یک تیتر چشمگیر و اطلاع رسان در بخش بالایی محتوا
  • مهمترین اطلاعات در دو پاراگراف نخست یا above the fold
  • یک تصویر مناسب و گویا در above the fold
  • محتوا در بلوک ها و پاراگراف های کوچک همراه با فضای خالی مناسب
  • استفاده از لیست ها و Bullet ها

مطالعه آنلاین مانند خواندن یک کتاب خوب در رختخواب نیست. با دانستن اینکه مردم بیشتر اسکنر هستند و استفاده از پترن F که البته در فارسی برعکس می شود می توانید آنها را به متن خود جلب کنید و UX یعنی تجربه کاربری بهتری به آنها بدهید.

منبع شیوا هاست



دیدگاه کاربران ۰
  • نظرات شما پس از بررسي و تاييد نمايش داده مي شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنيد.

css.php