پرداخت
سبد خرید : 0
پشتيباني : 09389373085
امروز پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
تخفیف های روزانه تا 50% فقط با عضویت در کانال تلگرام سایت ! ورود به کانال x

واقعیت‌های طراحی وب در ایران از ديدگاه استیون حیاتی - قالب خبری وردپرس | تابناک وب

منتشره شده در تیر ۱۴, ۱۳۹۴
واقعیت‌های طراحی وب در ایران از ديدگاه استیون حیاتی

طراحی وب در ایران با دیگر نقاط جهان کمی متفاوت است. شاید هم خیلی! ولی حقیقت این است که این تفاوت، چه کم چه زیاد، وجود دارد.

اگر از من بپرسید، می‌گویم طراحی در خارج از ایران بسیار ساده‌تر است.

در این مطلب می‌خواهیم به واقعیت‌های طراحی وب در ایران بپردازیم.

بیشترین ضربه‌هایی که به طراحی وب درایران وارد می‌شود، از ناحیه انسانی این حرفه است. یعنی یا حرفه‌ای نبودن طراح باعث آسیب می‌شود یا آشنا نبودن مشتری‌ها به فضای وب. در ایران، اغلب مشتری‌ها هیچ تصوری از طراحی وب ندارند یا اگر هم دارند، تصوری کاملا غلط است. کم پیش می‌آید مشتری دقیقا بداند با چه موضوعی سر و کار دارد.

در مقابل، عده‌ای کاستومایزر یا سفارشی‌کننده [لینک] خود را طراح وب می‌دانند و سعی دارند از این روش کسب درامد کنند. اگر حتی کاستومایزرها را در نظر نگیریم، در هر اکوسیستمی عده‌ای حرفه‌ای و عده‌ای نیز مبتدی هستند. قطعا تجربه، دانش و مهارت در برخورد با مشتری و همینطور فضای کار تاثیرگذار هستند.

برای این‌که شرایط وب ایران را بهتر درک کنید، مواردی رو با سوییس و امریکا (مکان‌هایی که تجربه کار داشتم) را مقایسه می‌کنم.

 

اول: شما مالک وب نیستید

بسیاری از طراح‌های ایرانی، آن‌قدر مغرور هستند که انگار مالک وب هستند. گاهی بسیار تندخو، کم حوصله می‌شوند. جدا از این مسئله که هیچ‌کس آن‌قدر حرفه‌ای نیست که ادعا کند بهترین است، این غرور باعث می‌شود مشتری ذهنیت خاصی (که اغلب منفی است) نسبت به طراحی وب و طراح‌های وب بگیرد.

در آن طرف هم مشتری‌هایی وجود دارند که فکر می‌کنند با پرداخت پول، دیگر طراح را خریده‌اند. بسیاری سفارش‌های عجیبی دارند و بسیاری هم اصلا اشتباه به سراغ طراح می‌روند. باید این نکته را گوشزد کرد که فرد طراح وب تنها پیمانکار است، به این معنی که در ازای دریافت مبلغ مشخصی، کار مشخصی را برای شما انجام می‌دهد.

حتما بخوانید   استارتاپ و موفقیت

 

دوم: حق‌نشر (کپی‌رایت)

کپی‌رایت در طراحی وب ایرانی، تقریبا فراموش شده است. این مشکل هم از ناحیه طراح و هم از ناحیه مشتری وجود دارد. استفاده از قالب آماده، حذف حق‌نشر دیگران، از بین بردن متن حق‌نشر در اسکریپت‌های آماده و بسیاری موارد دیگر، موارد نقض حق‌نشر از طرف طراح هستند.

از ناحیه مشتری هم عمده مشکل حذف کپی‌رایت طراح هست و البته تغییرات بخش‌هایی از طراحی که معمولا باعث خراب شدن آن می‌شود است. متاسفانه در ایران قانونی که رعایت حق‌نشر رو الزامی نماید نداریم و حقوق بسیاری این میان، پایمال می‌شود.

 

سوم: شما قطعه‌ای از اینترنت را نمی‌خرید

بسیاری از مشتری‌ها فکر می‌کنند با پرداخت مبلغی (که از نظر آنها زیاد است) قطعه‌ای از اینترنت را می‌خریداری می کنند. باور عمومی مشتری‌ها بر این اساس است که آنها چند میلیون تومان پرداخته‌اند پس تا آخر عمر مالک این وب‌سایت (یا هر خدمتی) هستند. وظیفه طراح این است که یادآور شود هزینه‌ای که از طرف مشتری پرداخت می‌شود برای طراحی و ۱ سال خدمت است و سپس هر ساله مشتری باید مبلغی را برای تمدید آن پرداخت کند.

 

چهارم: اطلاع‌رسانی درباره رسانه اجتماعی

سوالی که طراح باید همیشه در نظر داشته باشد: آیا طراحی وب برای این مشتری کار درستی است؟

خدماتی که مشتری‌ها می‌خواهند متفاوت است. گاهی یک خدمت می‌خواهند و گاهی یک پایگاه. اغلب طراح‌ها هیچ اهمیتی به آسیب بزرگی که به وب ایران، به‌خاطر عدم تناسب «چیزی که مشتری نیاز دارد» با «چیزی که ما ارائه می‌دهیم» نمی‌دهند. نکته‌ای که مهم است این است که یک طراحی مناسب و خوب برای یک پروژه، نه تنها دستمزد خوبی به شما می‌دهد، بلکه رزومه‌ای برای شما درست می‌کند که کمتر کسی دارای آن باشد.

حتما بخوانید   مدیریت ذینفعان پروژه، از اخذ رضایت تا جلب حمایت

منبع:کافه فناوری

 



دیدگاه کاربران ۰
  • نظرات شما پس از بررسي و تاييد نمايش داده مي شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنيد.

css.php